بسیاری از مردم در روزگار ما چیز زیادی درباره کتاب مقدس، کلیسا، عبادت

۲۱۱ بازديد
بسیاری از مردم در روزگار ما چیز زیادی درباره کتاب مقدس، کلیسا، عبادت یا عبادات نمی‌دانند - اما تجربه دعا دارند. آنها نماز می خوانند یا حداقل هرگز نماز نمی خوانند. این امکان وجود دارد که دعا بتواند رابط بین فرد سکولار شده و کلیسا شود.
اندیشه های زیر مقدمه ای کوچک برای میدان بزرگ دعای مسیحی است. آنها می خواهند روشن کنند که چه چیزی در مورد نماز ضروری است. در عین حال باید بارها و بارها اذعان کرد و همچنین باید تأکید کرد که نماز در نهایت راز دین است که واقعاً فقط با نماز فهمیده می شود.
دعا چیست؟
در مسیحیت دعا به معنای روی آوردن انسان به سوی خداست. لازمه دعا ایمان به وجود خدا و شنیدن و اجابت خداوند است. بنابراین، هر دعا همچنین حاوی شهادتی از ایمان ما است. چنین ایمانی خدا را به عنوان پدری مهربان می داند که از فرزندان خود مراقبت می کند. عیسی مسیح توضیح داد: « بخواهید تا به شما داده شود؛ بجویید تا خواهید یافت؛ بکوبید تا به روی شما گشوده شود؛ زیرا هر که بخواهد می‌گیرد؛ و هر که بجوید، می‌یابد و برای کسی که آن را بکوبد. باز خواهد شد. آیا در میان شما مردی هست که پسرش از او نان بخواهد، اما سنگی به او بدهد؟ یا اگر ماهی بخواهد ولی شکمش بدهد؟ پس اگر شما که شریر هستید، می‌دانید که چگونه به فرزندان خود هدایای نیک بدهید، چقدر بیشتر پدر شما که در آسمان است به کسانی که از او می‌خواهند چیزهای نیک خواهد بخشید؟ ( متی 7: 7-11). دعا پلی است بین انسان موقت و خدای ابدی و پاسخ ما به دعوت خدا.
چرا باید دعا کنم؟
هیچ رابطه انسانی بدون ارتباط ممکن نیست. هر چه به شریک زندگی خود نزدیکتر باشیم، بیشتر می خواهیم از هر نظر با او تعامل داشته باشیم. در نماز، انسان و خدا با هم ملاقات و ارتباط دارند. حتی می توان گفت: زندگی مذهبی همیشه با نماز آغاز می شود. و زمانی که نماز از بین برود از بین می رود. با دعا، خدا و خودمان را بهتر می شناسیم. از طریق دعا، درهای قلب خود را به روی خدا باز می کنیم و اجازه می دهیم دوستی و برکت او به واقعیت تبدیل شود. دعا قدرت الهی را در جایی که ما ناتوان هستیم آزاد می کند. پولس رسول نوشت: « از شما می‌خواهم که دعا کنید، دعا کنید، دعا کنید، و برای همه مردم شکرگزاری کنید. این در نظر خدای نجات دهنده ما خوب و پسندیده است، که مایل است همه انسانها نجات یابند و به شناخت حقیقت برسند. » ( اول تیموتائوس 2: 1،3-4).). نماز برای مؤمن به اندازه نفس کشیدن و ضربان قلب طبیعی است.
چگونه دعا کنیم؟
این به هیچ وجه یک مسئله مدرن نیست. نزدیکترین یاران عیسی، شاگردان برگزیده او، نیز گفتند: « خداوندا، به ما هم دعا کردن را بیاموز! ( لوقا 11: 1 ). جست‌وجوی دعای واقعی، جدیت ما را در دعا نشان می‌دهد.

برخی افراد هنگام دعا در یافتن کلمات مناسب مشکل دارند. باید فوراً تأیید کرد که جذابیت بیرونی و فراوانی کلمات هنوز دعا را ارزشمند نمی کند. با این حال، نگرش درونی نماز، اشتیاق به خدا، تصمیم می گیرد. عیسی تعلیم داد: « مانند غیریهودیان برای دعا دعا نکنید، زیرا فکر می‌کنند برای کلامشان شنیده خواهند شد. پس مانند آنها نباشید، زیرا پدر شما می داند که شما به چه چیزهایی نیاز دارید، قبل از اینکه از او بخواهید. ( متی 6: 7-8 ). یک دعا می تواند شامل چند کلمه باشد، مانند "خدایا کمک کن!" یا "پروردگارا نجات بده!"

مسیحیان هم با آزادی بیان و هم با خواندن متون دعای از پیش تعریف شده دعا می کنند. شناخته شده ترین و کامل ترین متن دعا دعای پدر ما است که توسط عیسی تعلیم داده شده است. مسیحیان همچنین دوست دارند برای مزامیر عهد عتیق دعا کنند. علاوه بر این از کتب دعای مختلفی استفاده می شود. دعای آزاد و دعا در متن متضاد نیستند. هم زندگی دعا را حمایت می کند و هم آن را غنی می کند.

وضعیت بدن در نماز چگونه باید باشد؟ در شرایطی که موقعیت را نمی توان تغییر داد (رانندگی، صف، تخت بیمار...)، این سوال را می توان با خیال راحت کنار گذاشت. بار دیگر اراده خالصانه روی آوردن به خدا تصمیم می گیرد. با این حال، در صورتی که امکان تغییر آن وجود داشته باشد، نباید آن موضع را ساده تلقی کرد. در نماز، ذهن و بدن با هم کار می کنند، بیرونی باطن را تقویت می کند. همانطور که برای دعا بلند می شویم یا زانو می زنیم، دست هایمان را جمع می کنیم یا سرمان را پایین می آوریم، اجازه می دهیم تمام وجودمان در نماز شرکت کند. از طریق حالت خضوع، انسان از وضعیت نماز نیز آگاه می شود: در برابر خدای مقدس می ایستد.

شما می توانید به صورت فردی و با دیگران دعا کنید. عیسی بر اهمیت دعای مشترک تأکید کرد: " هرجا دو یا سه نفر به نام من جمع شوند، من در میان آنها هستم." ( متی 18:20 ).

انواع دعا
زندگی نماز به اندازه زندگی انسان به طور کلی متنوع است. هیچ منطقه ای نیست که در دعا منعکس نشود. بر این اساس برخی از انواع عبادات را می توان به اصطلاح تشخیص داد.

دعا برای کمک. در این دعا از خداوند نیازها / دغدغه های خاص زندگی خود را می خواهیم. « در روز مصیبت مرا بخوانید. آنگاه تو را از آن بیرون خواهم کشید و تو مرا جلال خواهی داد. ( مزمور 50:15 ). این شامل دعا برای توبه است.

با تشکر. مسیحی خدا را برای برکتی که دریافت کرده شکر می کند. « خداوند را متبارک کن، زیرا او نیکوست، زیرا رحمت او تا ابدالاباد است. ( مصور 107: 1) . در روز شکرگزاری هدایای روزانه (غذا، سلامتی، خانواده، کار) و همچنین هدایای معنوی (ایمان، امید، عشق) را به یاد می آوریم. بزرگترین دعای شکرگزاری برای مسیحیان متعلق به خدا برای عیسی مسیح است که به واسطه او گناهانمان بخشیده شده و از مرگ به زندگی رسیده ایم.

شفاعت. در اینجا ما در نماز به افراد دیگر فکر می کنیم. با شفاعت آنان را برکت می دهیم و آنها را به درگاه خداوند می سپاریم. شفاعت از مرزهای زمان و مکان فراتر می رود و به جایی کمک می کند که در غیر این صورت قادر به انجام آن نباشیم. عیسی دعوت کرد که هم برای دوستان و هم برای دشمنان دعا کند ( متی 5: 44-45 ).

دعا برای سکوت ما نمی توانیم همیشه در دعا از کلمات استفاده کنیم. دعا گاهی در کلمات نمی گنجد. سپس می توانیم در سکوت دعا کنیم. تنها چیزی که اهمیت دارد این است که به خدا روی آوریم، خدایی که با کلمات بیان نمی شود (درد، اندوه، غم، تنهایی، شادی، سپاسگزاری و غیره). نماز ناگفته را هم می فهمد. پولس توضیح داد: « روح نیز به کمک ناتوانی‌های ما می‌آید، زیرا نمی‌دانیم که چگونه باید دعا کنیم، اما خود روح با ناله برای ما شفاعت می‌کند. اما محقق دل می‌داند که روح چه می‌خواهد، زیرا به خواست خدا از اولیای الهی می‌خواهد. ( رومیان 8: 26-27 ).

چه زمانی دعا کنیم؟
شما می توانید در هر زمان و در هر مکان و به محض نیاز به دعا به خدا مراجعه کنید. اما نباید نماز را صرفاً با حالات و حالات مختلف تعیین کرد. برای رشد معنوی به عنوان یک مسیحی، باید از ریتم خاصی از زندگی دعا پیروی کرد، حتی یک آهنگ بسیار ساده. هر روز تعمید دهنده با یک دعا شروع و به پایان می رسد و شامل دعای طبیعی است. این می تواند حداقل زندگی نماز ما باشد.

علاوه بر دعاهای به موقع، مسیحیان همیشه مجذوب کلمات کتاب مقدس بوده اند: « بی وقفه دعا کنید. ( اول تسالونیکیان 5:17 ). در واقع، دعا نمی تواند صرفاً مناسکی باشد که با کلمات شروع و به پایان می رسد. دعای بی وقفه یعنی یک روند درونی دائمی، آگاهی بی وقفه از حضور خداوند، شیوه زندگی و شیوه زندگی که در هیاهوی زندگی روزمره باقی می ماند. دعاهای شفاهی روزانه مانند توقف در این رودخانه نماز همیشه جاری است.

اگر خدا جواب نداد…
تجربه ایمان و دعای خداوند ناگزیر شامل این واقعیت است که خداوند همیشه دعای ما را مستجاب نمی کند. برای خیلی ها، این می تواند انگیزه ای باشد برای ترک دعا و منجر به ناامیدی از خدا شود.

پس چرا آسمان هر از گاهی "ساکت" می شود؟ پاسخ اول به این سوال غیرقابل توضیح شاید غیرمنتظره به نظر برسد، یعنی: خدا آزادی کامل دارد که سکوت کند. پولس گفت: " به هر که بخواهد رحمت خواهد کرد و به هر که بخواهد رحم خواهد کرد ." ( روم. 9:18 ). این واقعیت مانع از هر گونه امکانی برای انسان می شود که خدا را دستکاری کند، او را برای چیزی هدایت و مجبور کند. ما فقط می‌توانیم در برابر خدا متواضعانی باشیم که فقط به لطف او وابسته است.

پاسخ دوم مربوط به ذات خداوند است: هنگامی که دعای او بر خلاف خود او باشد، ساکت است. محال نیست که انسان آگاهانه از همسایه خود طلب بدی کند. یوحنا به چنین شاهد دعایی شهادت می دهد: " خدا نور است و تاریکی در او نیست ." ( اول یوحنا 1: 5 ). عیسی همچنین بر اهمیت دعای واقعی تأکید کرد: « و اگر دعا می‌کنید، ببخشید، اگر برعلیه کسی چیزی دارید، تا پدر آسمانی شما نیز خطاهای شما را بیامرزد .» ( مرقس 11:25 ).

پاسخ سوم توجه ما را به آنچه واقعاً انسان از دعا - و در نتیجه از خدا - انتظار دارد جلب می کند. چه بسا دعا فقط به رفع دغدغه های روزانه شما محدود شود. با این حال، خدا نه تنها برای سازماندهی بهتر زندگی زمینی انسان، بلکه برای هدایت ما به واقعیت ملکوت آسمان ظاهر شده است. سکوت خدا در اینجا انسان را از ناپدید شدن به سوی فنا ناپذیر هدایت می کند. به قول عیسی، اما شما ابتدا ملکوت خدا و عدالت او را بطلبید، و همه این چیزها به شما اضافه خواهد شد. ( متی 6:33 ).

پاسخ چهارم به ما یادآوری می کند که انسان فقط می تواند هر اتفاقی را که در زندگی اتفاق می افتد به طور متناوب ببیند. وسوسه های ما عجله، غیرت بیش از حد، بی حوصلگی است. اما خداوند کل را می بیند: گذشته، حال، آینده. برخی از دعاهای ارزشمند بی پاسخ می مانند زیرا زمان آن هنوز مناسب نیست. پاسخ زمانی خواهد رسید که ما آماده پذیرش آن باشیم. پاسخ خدا ممکن است همیشه دقیقاً همان چیزی نباشد که ما تصور می کردیم. ما برای توجه به اعمال خدا به چشمانی باز و قلبی مراقب نیاز داریم.

پولس بر اساس تجربه زندگی شخصی خود نوشت: " اما ما می دانیم که همه چیز برای آنها که خدا را دوست دارند با هم در جهت خیر است." ( روم. 8:28 ). سکوت خدا همچنین می‌خواهد ما را به درک عمیق‌تری از زندگی و درهایی باز کند که در ابتدا وجود نداشتند. عهد جدید تشویق می‌کند: « اما به خدایی که به‌واسطه قدرت خود بسیار بیشتر از آن چیزی است که ما می‌توانیم دعا کنیم یا حتی تصور کنیم عمل می‌کند، باشد که جلال او در کلیسا و در مسیح عیسی از تمام اعصار تا نسل‌ها باشد. ( افسسیان 3: 20-21 ).

باشد که اراده شما انجام شود!
برای خاتمه دادن به این سؤال، بپرسیم: چه چیزی در نماز مهم است؟ کلمات دعای پدر ما این است: " اراده تو در زمین نیز چنانکه در آسمان است." درست قبل از جمعه خوب، عیسی در باغ جتسیمانی دعا کرد: « ای پدرم، اگر ممکن است، این جام را از من بگذر. اما نه آن طور که من می خواهم، بلکه آن طور که تو می خواهی. ( متی 26:39). می بینیم که تمرکز زندگی دعایی این نیست که آیا ما به برآورده شدن خواسته های دعای خود ایمان داریم، بلکه این است که آیا می توانیم به طور کامل و کامل به اراده خداوند اعتماد کنیم. دعای مسیحی اساساً گفتگوی بین خدا و انسان است. بنابراین ما نمی توانیم اینجا فقط به حرف و نیاز خود بسنده کنیم، بلکه باید به حرف آن طرف سرور هم گوش کنیم. آنچه از آنجا می آید برای ما حیاتی است. پس هدف نهایی دعا دریافت این یا آن نیست، بلکه یافتن راهی به سوی خدا و خودشناسی واقعی است.

چند دعا
دعای پدر ما

ای پدر ما که در آسمانی، نام تو مقدس باد.
نامت مبارک باد

بیا به کشورت
اراده تو مانند بهشت ​​انجام شود،

همینطور روی زمین
نان امروز ما را بدهید.
و قرض های ما را ببخش،
همانطور که ما بدهکاران خود را می بخشیم.
و ما را به وسوسه نکش،
بلکه ما را از شر نجات ده.
زیرا پادشاهی و قدرت و جلال تا ابدالاباد از آن توست.
آمین

 

نماز صبح

خدای ابدی، پدر آسمانی خوب! از شما برای استراحت شبانه و روز جدید سپاسگزارم. این روز را مبارک و با من شاد و مضطرب باش. برای حمل هر چیزی که در آن روز در پیش است، قدرت بدهید. با دست سخاوتمندت مرا راهنمایی کن تا امروز هم بتوانم ایمان و امید و عشق بورزم. من کاملا به شما اعتماد دارم به نام عیسی مسیح! آمین

پدر ما که در بهشتی…

 

نماز ظهر

خدای ازلی و قادر متعال - رب الزمان و ابد، فرمانروای شب و روز! با کمک شما به ظهر رسیدم. سکوت صبحگاهی تمام شد، هنوز آرامش عصر فرا نرسیده است. شلوغی و شلوغی زندگی روزمره ما را فرا گرفته است و شاید اینجا باشد که من تو را فراموش کنم و فقط به خودم تکیه کنم. حالا بگذار آرام باشم، ساکت باشم، گوش بدهم. به جان من بگو: «آسمان و زمین می گذرد، اما سخنان من نمی گذرد». سپس ظهر و آنچه را که در راه است مبارک باد. پیشوای اندیشه و گفتار و کردار من باش، مشاور و یاور خوب من. ظهر بیا و کار کن تا نامت را ستایش کنم و همسایه ام را برکت بده. من کاملا به شما اعتماد دارم به نام عیسی مسیح! آمین

پدر ما که در بهشتی…

 

نماز عصر

پدر بهشتی خوب! من از شما برای روز گذشته و برای همه چیزهایی که از شما دریافت کردم تشکر می کنم. به من رحم کن که امروز به خاطر فعل یا ترک کاری تو را اندوهگین کردم. کمک کن کسانی را که با من ناعادلانه رفتار کردند ببخشم. شب قبل با من باش و قلبم را از آرامش ابدی خود پر کن. من کاملا به شما اعتماد دارم به نام عیسی مسیح!

آمین

پدر ما که در بهشتی…

 

نماز غذا

پروردگارا، نان را برکت بده، همچنان با ما باش! آمین

خداوندا، ما و هدایای خود را که از رحمت تو دریافت می کنیم - از طریق خداوند ما عیسی مسیح، برکت بده! آمین

پروردگارا، چشمان همه منتظر توست و تو به موقع به آنها غذا خواهی داد. دستت را باز می کنی و هر چیزی را که زندگی می کند با شادی پر می کنی. آمین

 

Patukahetsuspalve

خدایا به رحمت خود بر من رحم کن و به رحمت خود گناهانم را محو کن. مرا از گناهم کاملاً بشوی و از گناهم پاک کن. به خاطر پسرت عیسی مسیح به من رحم کن. آمین

 

دعای عیسی

عیسی مسیح، پسر خدا، به من رحم کن!

 

من نماز را نمی فهمم،

نمیفهمم بپرسم:

قبل از اینکه بتوانید دل داشته باشید دعا کنید

وقتی شروع به دعا می کنم

 

من برای شما دعا می کنم،

دوست دارم

اما در حال حاضر در پایین پوسته

شما خود دعا هستید

 

                              جوهان لیو

خواندن توصیه می شود
کتاب های دعا

نماز خواندن. اوله هالسبی 1994

دعای پدر ما. فردریک ویسلوف 2004

دعا به عنوان جلسه آنسلم گرون. 2001

Ora et labora. دعا کنید و کار کنید - قانون زندگی مسیحی. آنسلم گرون، فیدلیس روپرت. 2002
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.